Wednesday, January 26, 2011

DenDAM? PeRosak Jiwa je lah ~


Setiap orang pernah sakit hati kan. Dan kompem pernah berdendam dengan seseorang kan.. Dan aku salah sorang daripada hamba-hamba Allah tersebut.. Erm, siyezly aku kalau dah benci seseorang tu, aku akan bencikan dia sampai bila-bila. Aku pun bukannya "BAEK" sangat pun. Tapi aku takkan benci seseorang tu melainkan orang tu yang cari pasal dulu. Hurm. Aku start berdendam-dendam nie masa tahun 2007. Perghh, sakit gila dowh hati ni. Sampai tahun ni aku susah nak lupakan apa yang "beliau" dah buat kat aku. Muka baik, tapi tak aku sangka dia macam tu. Tak perlu la aku nak cerita apa masalah aku antara orang kedua, orang ketiga dan aku~ Macam mengaibkan pulak kan. Tapi baru-baru ni aku terpikir, perlu ke aku nak berdendam? Jawapannya: Aku ade terbaca motivasi kat tenet nih. Kat situ tertulis, keburukan berdendam. Sangat lah buang masa oke. Merosakkan jiwa dan hati ade ler. Dan aku terpikir, dah masanya aku maafkan dia. Aku sebagai hamba Allah , tak pernah lari daripada kesilapan. Dan setiap yang bernyawa, tak terlepas daripada dugaan Allah. Anggap lah dugaan yang diberi tu sebagai motivasi dan iktibar untuk teruskan hidup. Memaafkan seseorang memang diharuskan dalam Islam. 4 tahun, bukannya lama. Agak-agaknya bernanah dah kot hati aku nie. HeHe. Aku dah pun maafkan dia. Semoga dia berjaya dalam hidup di dunia dan di akhirat. Jangan kerana seorang lelaki, kita nak berdendam. Jodoh dan pertemuan ketentuan Allah, kalau kita clash dengan gf/bf kita, jangan nak frust menonggeng bagai. Coz setiap perkara yang berlaku telah diaturkan dengan takdir Allah. Mungkin Allah menjanjikan yang terbaik untuk kita di kemudian hari. Dan kalau dah jodoh tertulis dengan orang tu, terimalah dia siapa diri dia sekarang. Jangan nak ubah-ubah dia ikut citarasa korang pulak ye. takde maknanya sume tu. Macam ubah batu ke berlian . Mustahil gila kan. HuHu. Cinta yang hadir lahir daripada hati yang suci, bukan dari hati yamg busuk or dengki-mendengki nih. Aku tak nafikan, hati aku tak pernah tenang lepas perkara tu berlaku dalam hidup aku. Tapi sekarang, Alhamdulilah, aku dapat teruskan hidup dengan orang-orang yang sentiasa sayangkan aku, dan beri sokongan dalam hidup aku. Terutamanya mak aku dan "seseorang". Hehe.
Suke? Like je oke :D

0 comments:

Post a Comment